‘Internet of Things – de ontwikkeling waarbij alles en iedereen aan elkaar gekoppeld zal worden via internet – zal de samenleving opnieuw drastisch veranderen. Nagenoeg alles zal gedigitaliseerd of geautomatiseerd worden, en ook het bedrijfsleven zal sterk veranderen. Het is verstandig om daar voor open te staan en te leren om daar mee om te gaan. Want bedrijven die er de ogen voor sluiten zullen het niet redden. Internet of Things bevordert Digitaal Darwinisme: het is veranderen of verdwijnen!’
Dat betoogde donderdag 23 juni trendwatcher Sander Duivestein. Hij was een van de twee belangrijkste sprekers tijdens een bijeenkomst in het Provinciehuis Drenthe in Assen. Deze was gewijd aan het thema Internet of Things en was georganiseerd door Samenwerking Noord.
Volgens Duivestein zijn de gevolgen van de ontwikkeling van Internet of Things nu al veel ingrijpender dan velen zich realiseren. Zo heeft bijvoorbeeld ‘Uber’ zich ontwikkeld tot het grootste taxibedrijf ter wereld, maar bezit dat bedrijf zelf geen enkele taxi. En Airbnb is het grootste hotelbedrijf ter wereld, zonder dat het ook maar één hotel bezit.
Andere opmerkelijke ontwikkelingen dankzij Internet of Things zijn bijvoorbeeld ‘slimme sokken’ en ‘slimme t-shirts’ die allerlei informatie over het lichaam verzamelen. Of tandenborstels met digitale camera. En ook de robots die tegenwoordig worden gemaakt zijn steeds intelligenter. In de toekomst gaan we minder apps gebruiken, maar vaker ‘bots’, bijvoorbeeld digitale assistenten.
Veel zaken die vroeger nauwelijks voor mogelijk werden gehouden zijn nu werkelijkheid geworden. ‘Sciencefiction is science-fact geworden’, aldus Sander Duivestein.
Volgens hem hebben bedrijven geen andere keuze dan open te staan voor ingrijpende veranderingen. ‘Je moet opnieuw kunnen beginnen, en out of the box denken, en the box weggooien. Leer kind te zijn, en de wereld met open vizier te benaderen. En als het een keer mis gaat is dat niet erg: Keep calm and just do it!’, aldus het advies van Sander Duivestein.