Op visite bij Lentis

Elke maand zet SN één of meerdere leden in de spotlights, deze maand  de organisatie Lentis. Op een zonovergoten woensdagmiddag, in het mooie Zuidlaren, werd kennis gemaakt met Francis Kroese en de organisatie Lentis. 

Francis Kroese, sinds 2011 in dienst, vervult al twee jaar de functie manager iLentis. iLentis zul je denken? De ‘i’ van ICT? Informatie? Nee, de ‘i’ staat oorspronkelijk voor ‘innovatie’. Ooit bedacht voor het eHealth team en vanaf toen blijven hangen als roepnaam voor de gehele ICT afdeling . Lentis biedt geestelijke gezondheidszorg, forensische gezondheidszorg en ouderenzorg in de provincie Groningen, maar ook in Drenthe, Friesland en daarbuiten. Met in totaal 4000 medewerkers zorgen zij voor ruim 30.000 cliënten op 158 diverse locaties. De afdeling iLentis bestaat uit plusminus 70 collega’s die onder te verdelen zijn in vier teams;

  • Service en Beheer team met o.a. functioneel applicatie beheer, automatisering en de helpdesk.
  • Innovatie en Ontwikkeling GGZ, werkt nauw samen met de GGZ op het gebied van o.a. eHealth, VIPP, nieuw EPD GGZ.
  • Innovatie en Ontwikkeling VVT (verpleging, verzorging en thuiszorg), werkt nauw samen met de GGZ op het gebied van domotica (onderwerpen als sensoring, dwaaldetectie en alarmering) en het EPD.
  • Innovatie en Ontwikkeling VVT Generiek, houdt zich met name bezig met interne procesoptimalisatie, bijvoorbeeld met behulp van de lean methodiek en verbeteren interne werkprocessen. Tevens worden er Lentis medewerkers opgeleid tot green belt.

Daarnaast zijn diverse onderwerpen kort aangestipt; de migratie van Groupwise naar Microsoft 365, 100% online poli en het ontsluiten van cliëntendata vanuit de VIPP.Een belangrijke overall issue iss het up-to-date maken van de gehele ICT omgeving en de overgang naar een meer regie gestuurde ICT organisatie.  Francis beschreef daarbij de toenemende rol van data & BI binnen de dienstverlening, en voornamelijk de waarde hiervan tot onderzoek en leveren van stuurinformatie voor Lentis. Het interview werd afgesloten met de twee vaste kernvragen.

1. Wat is de grootste belofte van digitalisering voor Lentis?
Francis Kroese: “Zorg toegankelijk maken door het digitaal ontsluiten van gegevens middels het realiseren van een digitale voordeur”.

2. Wat is de grootste uitdaging van digitalisering voor Lentis?
Francis Kroese: “De grootste uitdaging is het moderniseren van de infrastructuur en het digitaal vaardig maken van het personeel”.