Drentse wereldprimeur: volledige schoolklas in VR-tijdmachine

Kinderen van basisschool de Meander in het Drentse Borger krijgen de mogelijkheid om met behulp van virtual reality terug te reizen naar de tijd van de hunebedbouwers. Het Groningse VR-bedrijf yellowBird heeft in samenwerking met het Hunebedcentrum een pilotproject ontwikkeld dat aansluit bij het internationale educatieve platform Google Expeditions Pioneer Program.

De 24 leerlingen uit groep 3/4 krijgen allemaal een VR-bril op en reizen vervolgens terug in de tijd naar de periode van de hunebedbouwers. Ze gaan de geschiedenis dus zelf meemaken in plaats van er enkel over te lezen of naar te kijken. Volgens yellowBird krijgen de schoolkinderen zo een veel rijkere leservaring en blijft de lesstof veel beter hangen.

Het is de eerste keer dat virtual reality op deze manier wordt geïntegreerd in een lesprogramma. Volgens Jasper de Valk, Sr. Industry Manager van Google, sluit het goed aan bij Google’s ambitie om virtual reality beschikbaar te maken voor iedereen. Ook sluit het verrijken van het lesmateriaal met de virtuele tour goed aan bij Google’s Expeditions Pioneer Program.

Volgens Bas Beukers, CEO van yellowBird, is het initiatief zeker geen eenmalige gimmick maar een pilot om VR een integraal onderdeel te maken van het lesprogramma. “Wij willen dat VR een niet weg te denken onderdeel gaat worden van het dagelijkse onderwijs omdat we hartstochtelijk geloven in de kracht ervan”, aldus Beukers.

Het programma begint met een inleidende informatieles over virtual reality, gevolgd door een virtuele aardrijkskundeles. Tijdens dit lesprogramma krijgen alle kinderen een VR bril op en maken daarmee letterlijk een virtuele rondreis over de wereld. Het voelt alsof ze zelf rondrijden in een dubbeldekker in Londen, tussen de olifanten staan inThailand, in een helikopter boven de Mont Blanc vliegen en tussen de koraalriffen van het Great Barrier Reef zwemmen. Deze belevenissen zijn verrijkt met topografische wetenswaardigheden en kennisvragen, waardoor het een echte aardrijkskundeles is.

Daarna gaan de kinderen op locatie bij het Hunebedcentrum hun eigen virtuele geschiedenisles maken die gedeeld gaat worden met de rest van de wereld. De kinderen leren in workshops meer over het leven in de hunebedtijd. Ze gaan onder meer vuur maken, brood bakken, ploegen en boogschieten. “Met deze virtuele tijdreis worden het oudste stukje Vaderlandse geschiedenis en de oudste monumenten van ons land (de hunebedden) verbonden met de meest innovatieve techniek en de jongste generatie”, aldus Hein Klompmaker, directeur van het Hunebedcentrum in Borger.