Aandacht voor ‘duizelingwekkende digitale ontwikkelingen’ bij tweede GDBC-event

Het vorig jaar opgerichte  Groningen Digital Business Centre (GDBC) heeft voor de tweede keer een opmerkelijk evenement georganiseerd. Een belangrijke doelstelling van het GDBC is het opleiden van jong talent op het gebied van digital business en big data om tegemoet te komen aan de dringende vraag vanuit de sector naar academisch geschoolde professionals.  Het GDBC wil daarin uitgroeien tot hét wetenschappelijke digitale broeinest van Groningen. Één van de manieren op dat te bereiken is het organiseren van spraakmakende evenementen, zoals op 13 november in DOT Groningen.

Het tweede event van het Groningen Digital Business Centre vond plaats in het indrukwekkende dometheater van DOT Groningen. Het evenement trok vele ondernemers, opleiders en studenten. GDBC-directeur naar DOT. Dagvoorzitter professor Peter Verhoef opende het festijn, waarna wethouder Joost van Keulen het belang van het center voor Groningen en omgeving nogmaals benadrukte.

Daarna was het de beurt aan Wijnand Jongen, CEO van Thuiswinkel.org. In een hoog tempo en met een duizelingwekkend aantal films, beelden, voorbeelden en teksten van allerlei nieuwe ontwikkelingen van over de hele wereld had hij het publiek continue aan zijn lippen hangen. Kassaloze supermarkten, betalen met gezichtsherkenning of boodschappen doen met behulp van kunstmatige intelligentie: het kwam allemaal langs. Jongen sloot zijn betoog af met het advies om deze technologieën te omarmen en de generaties te volgen:  “Durf out of the box te denken”, gaf hij zijn toehoorders mee.

Thijs Broekhuizen, RUG-hoofddocent Innovation Management & Strategy en Professor P.K. Kannan (University of Maryland, USA) en verbonden aan het GDBC gingen daarna in  een iets lager tempo, maar al met evenveel interesse van het publiek meer de diepte in tijdens twee parallelle sessies.

De middag werd in stijl afgesloten door Marcel Gerritsen, directeur Strategie & Innovatie van Rabobank. Hij legde in zijn presentatie uit hoe ze bij Rabobank investeren om ondernemers met behulp van data te helpen met groeien. “Je kunt als ondernemer de digitalisering als een bedreiging zien, maar ook zeker als een kans. Dus ga hier vooral mee aan de slag”, aldus Gerritsen.

“Er zijn uiteraard ook nu verbeterpunten, maar we kijken als GDBC meer dan tevreden terug op dit evenement”, zo blikt GDBC-projectleider en organisator van het event Bas Baalmans terug. “Prachtige presentaties en een mooie mix van toeschouwers. Ik ben met name zeer blij met het relatief grote aantal studenten dat in DOT aanwezig was, naast de talrijke ondernemers. Heel mooi, want dat zijn de doelgroepen waar we dit voor doen!”