Het was een drukte van belang afgelopen dinsdag 26 februari in Martiniplaza, waar die dag de dertigste MARUG Conference op het programma stond. De conferentie van de studievereniging van marketing-studenten was georganiseerd met steun van partner Groningen Digital Business Centre (GDBC). En stond deze keer in het teken van Artificial Intelligence (AI).
De slimmigheid waarmee machines, software en apparaten zelfstandig aan de slag gaan, het denkvermogen van de mens daarmee imiterend. Een breed onderwerp, geschikt voor een grotere doelgroep dan ‘alleen’ de marketing populatie waar MARUG (de Marketing studievereniging van de Rijksuniversiteit Groningen) normaliter aan gelinkt wordt.
Ruim driehonderd studenten en tegen de 150 ondernemers en vertegenwoordigers van bedrijven en onderwijs- en overheidsorganisaties, waaronder ook een aantal leden van Samenwerking Noord, waren 26 februari aanwezig in Martiniplaza. Een prachtig aantal en “vooral een mooie verdeling tussen student en bedrijf”, aldus Bas Baalmans, projectleider van het Groningen Digital Business Centre.
“Het is juist deze match tussen student en bedrijf waarom wij als GDBC graag als partner met de MARUG in zee gaan. Steeds meer slagen we er in de brug te slaan tussen student en bedrijf of organisatie. Dat zie je vandaag ook weer hier in Martiniplaza.” Baalmans is blij dat het GDBC daar een bijdrage aan kan leveren, al is die volgens hemzelf slechts beperkt: “In het benaderen en uitnodigen van bedrijven en organisaties heb ik hopelijk iets kunnen doen, want voor het overige is deze prachtige, professionele conferentie volledig het imposante werk van de MARUG. Ik ben onder de indruk hoe ze dat gedaan hebben.”
Het gevarieerde programma was onder aanvoering van studente Maartje Lensink (‘Head of Day Organization MARUG Conference Board’) uit de grond gestampt. Een programma dat van half tien in de ochtend tot half zes in de namiddag duurde en geen minuut verveelde. Het geheel werd voorgezeten door Rik van de Westelaken, bekend van NOS maar vandaag de dag meer als presentator van ‘Wie is de Mol?’.
Jenny van Doorn van de Rijksuniversiteit Groningen trapte de rij sprekers af, waarna Kevin Capota (L’Oréal) en Marc van Eijs (KLM) inzoomden op de eigen business modellen en de toepassing van artificial intelligence.
Na de lunch was er een divers aanbod van workshops waarin de deelnemers zelf de handen uit de mouwen staken bij onder andere Storm Digital, Traffic4U, Wolters Kluwer, Philips en Grolsch. Er werd ten slotte plenair afgesloten met Ted Talks door Erik Rutkens van Qbit en Leon Kester van TNO en een goed slotwoord van Bart Voorn van Ahold Delhaize.
Volgens goed studentengebruik ging men daarna aan de bar verder met hapjes, drankjes en muziek. Daar keek ook Maartje Lensink terug op een mooie en geslaagde dag: “We zijn vooral zeer tevreden zijn we over het aantal bedrijfsaanmeldingen. Dat zijn er aanzienlijk meer dan voorgaande jaren”, aldus de organisatrice.