“Al van jongs af aan wil ik weten hoe dingen in elkaar steken en hoe ze werken”, lacht Marike Visser. De 36-jarige Groningse werkt nu nog als Functioneel Beheerder bij de Hanzehogeschool Groningen, maar zou graag de switch maken naar een nieuwe carrière als programmeur. Met haar deelname aan de leergang Programmeren van IT Academy Noord-Nederland heeft ze de eerste stap in die richting inmiddels gezet. “En hoe meer we leren, hoe meer zin ik krijg om al die nieuwe kennis in de praktijk te brengen”, zo zegt ze enthousiast. “Want ook al is het af en toe echt supermoeilijk, ik vind het vooral ontzettend leuk!”
“Programmeren boeit me eigenlijk al jaren. In mijn werk als Functioneel Beheerder ben ik natuurlijk vooral aan de gebruikerskant bezig, maar mijn interesse ging altijd verder”, zo vertelt Visser. “Ik volg ook veel tech-nieuws kwam zo op een gegeven moment de leergang Programmeren van de IT Academy eens tegen. Het kwam eigenlijk op precies het juiste moment voorbij: voor mijn gevoel was ik weleens toe aan iets anders. Ik werk inmiddels alweer vijftien jaar in de HRM bij de Hanzehogeschool. Begrijp me niet verkeerd: dat doe ik nog steeds met veel plezier, maar ik zag het mezelf niet nóg eens vijftien jaar doen.”
“Programmeren, daar zag ik wel toekomst in. Maar hoe pak je dat dan aan?”, zo stelde Visser zichzelf de vraag. “Als je zoals ik een gezin hebt, is het lastig om zomaar even het roer om te gooien, je baan op te zeggen en weer terug naar school te gaan. Gelukkig kwam ineens de leergang programmeren in beeld: één ochtend onderwijs en acht uur per week zelfstudie. Die investering had ik er graag voor over, maar ik moest natuurlijk wel toestemming hebben van mijn werkgever. Gelukkig zagen ze bij de Hanze ook dat er een programmeur in mij schuilging die schreeuwde om vrijgelaten te worden”, lacht ze. “En dus wilden zij mij graag faciliteren om aan de leergang te beginnen.”
Zo gezegd, zo gedaan en in september zat Visser weer één ochtend per week in de schoolbanken. “In het begin was het wel even slikken toen bleek dat slechts twee van mijn twintig mede-studenten ook vrouw waren. Dan val je ineens toch best op in je jurkje en op hakjes. Maar omdat we allemaal een passie hebben voor coding, was het ijs snel gebroken.” Er ontstond zelfs al snel een WhatsApp-groepje, waarin Visser en een aantal mede-studenten ook buiten de leergangopdrachten om met programmeren bezig zijn, bijvoorbeeld op GitHub. “Zo investeer ik uiteindelijk veel meer vrije tijd in het leren programmeren dan door de opleiding gevraagd wordt, gewoon omdat we het met z’n allen hartstikke leuk vinden om al doende te leren.”
In het genoemde WhatsApp-groepje is Visser overigens de enige vrouw. “En dan merk je toch wel dat er duidelijke verschillen bestaan in de manier waarop mannen en vrouwen vraagstukken oplossen”, zegt ze met een veelbetekenende glimlach. “Waar mannen over het algemeen direct aan de slag gaan, snel en logisch nadenken en niet al teveel op de details letten, gaan vrouwen wat meer weloverwogen te werk en hebben ze juist wel een scherp oog voor detail. Ik denk dan ook dat de coding-wereld best wat meer vrouwelijk bloed kan gebruiken: die verschillen in de manier van werken vullen elkaar namelijk precies aan.”
Inmiddels is de leergang Programmeren ongeveer halverwege en heeft Visser naar eigen zeggen al gigantisch veel geleerd. “Maar ik zie ook dat ik er nog heel veel te leren over is. Ik kan de code al heel goed lezen, maar in het schrijven moet ik echt nog stappen maken. Gelukkig ben ik erg talig: als er op mijn werk iets geschreven moet worden, komen ze altijd bij mij uit en ook in mijn vrije tijd vind ik het leuk om met taal bezig te zijn. Ik merk dat dat wel erg scheelt bij het leren programmeren, want uiteindelijk is de code die je gebruikt ook gewoon een taal die je onder de knie moet krijgen. Het is vooral een kwestie van superlogisch nadenken en dan kun je er schitterende dingen mee maken. Het lijkt me geweldig als ik dat straks ook kan en mag gaan doen als de leergang erop zit.”
Waar dat zal zijn is vooralsnog niet bekend, maar de vraag naar programmeurs is groot dus de kans dat er iets leuks voorbij komt is groot. “Het helpt ook dat we bij de IT Academy niet alleen maar leren programmeren, maar dat er ook een soort loopbaanpad aan vastzit. Daarin leren we bijvoorbeeld presenteren en pitchen en gaan we af en toe op een bedrijfsbezoek om eens op de werkvloer te kijken. En ik weet dat ze vanuit de opleiding ook echt al op zoek zijn naar werkplekken voor als we straks ons diploma op zak hebben. Zelf zou ik best bij de Hanze willen blijven, maar daar gebeurt helaas niet echt veel als het op ‘hardcore coding’ aankomt. Dat wordt over het algemeen uitbesteed aan externe partijen”, zo ziet Visser. “Ach, zover is het ook nog niet”, besluit ze. “Ik moet eerst nog heel veel leren.”
Klik hier voor meer informatie over de leergang Programmeren van IT Academy Noord- Nederland