Op de eerste verdieping van het REA College aan de Laan van de Vrede in Groningen zitten zo’n twintig (toekomstige) IT’ers in opperste concentratie achter hun beeldschermen. Stuk voor stuk hebben ze vanwege een beperking recht op een Wajong-uitkering, maar veel liever gaan ze na hun opleiding aan de slag in een leuke reguliere baan. “Je komt zelden zulke intrinsiek gemotiveerde en loyale werknemers tegen als onze cursisten”, aldus arbeidsbemiddelaar Manon Gerberink. Celest Latumalea, HR-adviseur bij de RDW, kan dat bevestigen: “Niet voor niks lopen op onze kantoren in Groningen en Veendam inmiddels al vier mensen rond die via het REA College bij ons terecht zijn gekomen.”
Het REA College helpt jongeren die door een beperking geen startkwalificatie hebben kunnen bemachtigen en daardoor moeilijk aan een passende baan kunnen komen. “Het UWV of de gemeenten verwijzen hen naar ons”, legt Manon Gerberink uit. “In Groningen krijgen we zo jaarlijks zo’n 50 cursisten aangemeld en in Leeuwarden gaat het om ongeveer dertig cursisten.”
Alle studenten doorlopen eerst een uitgebreid oriëntatietraject, de ‘talentenexpeditie’. Daarin wordt gekeken waar hun interesses en capaciteiten liggen. “Op basis daarvan bieden we ze een opleiding op maat aan. Voor een aantal vakgebieden hebben we zelf opleidingen in huis, zoals voor zakelijke en facilitaire dienstverlening en ook voor ICT. Wat we niet in huis hebben, kopen we in bij andere onderwijsinstellingen. Zo kunnen we al onze cursisten de best passende opleiding aanbieden.”
Is de studie eenmaal afgerond dan begeleidt het REA College haar cursisten ook nog in de zoektocht naar een juiste baan. “Ondanks de Participatiewet, die bedrijven stimuleert om mensen met een arbeidsbeperking aan te nemen, is dat nog best lastig”, geeft Gerberink aan. “Veel werkgevers hebben nog altijd een compleet verkeerd beeld van onze doelgroep. Ze zijn bang dat onze mensen bijvoorbeeld niet met anderen kunnen samenwerken en dat ze handenvol geld en tijd kwijt zijn om ze op niveau te laten functioneren. Natuurlijk hebben veel van onze studenten wat extra begeleiding nodig. Maar als je het slim aanpakt, hoeft dat geen enkel probleem op te leveren.”
Het RDW-model
De RDW zet al jaren met veel succes mensen via de participatiewet in. De RDW is een publieke dienstverlener in de mobiliteitssector, bekend van de kentekens, rijbewijzen en APK. Het heeft drie kantoren in het noorden: de divisie Registratie & Informatie in Veendam en het ICT bedrijf en een keuringsstation in Groningen. “Bij de RDW zorgen we er bijvoorbeeld voor dat de kosten die we maken voor het inpassen van een participatiemedewerker niet ten koste gaan van het budget van de afdeling waar hij of zij aan de slag gaat, alles wordt gefinancierd vanuit HR”, vertelt Celest Latumalea, die inmiddels al een tijdje goede contacten met het REA College onderhoudt. “Zo voorkom je dat afdelingen het gevoel krijgen dat zo’n nieuwe medewerker hen wordt opgedrongen en tegelijkertijd motiveert het om een zo goed mogelijke begeleiding te bieden. Des te sneller heb je er effectief een paar handjes extra bij.”
Iemand die uit eerste hand ervaring heeft met de manier waarop het REA College en de RDW samen invulling geven aan de Participatiewet is Wouter. Hij werkt inmiddels zo’n drie maanden op de unit Rijbewijzen en wist daar een contract voor in ieder geval een half jaar in de wacht te slepen. “Wat ik tot nu toe heb ervaren, is dat de collega’s open en vriendelijk zijn, de sfeer op de afdeling goed is en dat iedereen je wel wil helpen. Zelfs als je de vraag voor de derde keer stelt. Je kunt het beter nog een keer vragen dan iets met twijfel doen en vervolgens een fout maken. Bij de RDW heeft een fout ook direct gevolgen voor de burger, dus je moet altijd scherp en accuraat blijven. Dat vind ik persoonlijk erg fijn.”
Wouter werkt nu 18 uur per week met veel plezier bij de RDW. “We beginnen vrijwel altijd met een proefcontract van minimaal twaalf uur”, legt Latumalea uit. “Bij dat aantal uur hebben medewerkers recht op een jobcoach. Als het goed gaat en we zien dat er meer uren inzitten, dan kunnen we natuurlijk altijd opschalen.”
De invulling van de begeleiding speelt dus een belangrijke rol voor zowel werkgever als werknemer. “Vanuit het REA College heb ik een jobcoach en vanuit de RDW een werkbegeleider en natuurlijk een leidinggevende”, vertelt Wouter. “Met mijn jobcoach en leidinggevende heb ik om de vier weken een gesprek om te kijken hoe het gaat en waar verbeterpunten liggen. Ook wordt hierbij niet alleen gekeken hoe het op het werk gaat, maar ook hoe het thuis is. Als ik ergens mee zit, voel ik mij altijd op mijn gemak om het te delen.”
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Voor de RDW is het inmiddels al vanzelfsprekend om op deze manier invulling te geven aan de Participatiewet. “Maar er zijn nog heel veel organisaties die moeite hebben het een plekje te geven”, zo ziet Gerberink. “Binnen Samenwerking Noord werken we al goed samen met organisaties als DUO, Noorderpoort College, Gasunie, de Hanzehogeschool en Stenden. Maar om al onze cursisten te kunnen plaatsen, zijn we altijd op zoek naar nieuwe partners.”
“Ik wil alle HRM’ers binnen Samenwerking Noord, maar ook daarbuiten, aanraden eens contact op te nemen met het REA”, voegt Latumalea toe. “Je zult zien dat het naast de praktische voordelen ook gewoon erg veel voldoening geeft. Vaak hebben deze medewerkers door hun beperking al veel teleurstellingen moeten doorstaan. Het is geweldig om te zien hoe ze aan zelfvertrouwen winnen en beter in hun vel gaan zitten; ook voor hun naaste collega’s.”
Kijk voor meer informatie op de website van het REA College.