Samenwerking Noord heeft het onderzoek naar de doorontwikkeling van een 5G veiligheidsvest financieel ondersteund. Onze ledenorganisaties Hanzehogeschool Groningen, TNO en Politie Noord-hebben er samen met VMWare aan gewerkt. Het prototype is inmiddels opgeleverd.
“Ogen” op de rug
Tijdens de finale van de 5G Student Battle in november 2020, won het idee voor een slim veiligheidsvest de eerste prijs. Het slimme veiligheidsvest heeft als doel om de veiligheid van de gebruiker van het vest te verhogen door een paar extra “ogen” op de rug te geven. Het vest wordt voorzien van een camera, een 5G modem en een tril-actuator. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een AI-algoritme, dat gebruik maakt van rekenkracht vlak bij een 5G-antenne. Als dit algoritme een potentiële dreiging constateert, bijvoorbeeld een getrokken wapen, dan gaat er een bericht terug naar het vest en gaat deze aan de achterzijde trillen waardoor de gebruiker van het vest wordt gealarmeerd. Binnen het onderzoek is gekeken naar zowel de technische als de commerciële haalbaarheid. Ook is een prototype van het vest getest. Een eis die daarbij gesteld werd is dat de drager van het vest binnen 1 seconde een waarschuwing krijgt.
De afgelopen periode is door studenten en onderzoekers van de Hanzehogeschool Groningen, i.s.m. TNO, VMware en Innovatiehuis Politie Noord-Nederland, onderzoek gedaan naar de technische haalbaarheid van een slim veiligheidsvest met 5G technologie. Het is student Mathijs Volker gelukt om het slimme vest werkend te krijgen en hij heeft een 9 gekregen voor zijn scriptie.
Afstudeeronderzoek
Mathijs Volker, 4e jaars student HBO-ICT aan de Hanzehogeschool Groningen, heeft op verzoek van VMware de vertraging in de keten onderzocht bij het gebruik van het veiligheidsvest met de nieuwste mobiele 5G communicatietechnologie. 5G heeft als mogelijkheid om veel beelden met hoge kwaliteit te versturen (grote bandbreedte) met een kleine vertraging (‘latency’). Hij heeft in kaart gebracht hoeveel vertraging de gehele keten geeft en waar in de keten de vertraging optreedt. Op die manier kan bepaald worden of de keten snel genoeg is en waar verbeteringen mogelijk zijn. Voor het veiligheidsvest is onderzoek gedaan naar het detecteren van messen. Bij het testen is gebleken dat de vertraging in de keten met 5G rond de 300ms ligt. Voor het vest goed nieuws, want dat is ruim binnen de eis van 1 seconde.
De tests zijn uitgevoerd in het fieldlab van de proeftuin 5Groningen, een initiatief van Economic Board Groningen. De student is begeleid door docent/onderzoeker Jos Bredek van de Hanzehogeschool, die onderzoek doet naar nieuwe toepassingen die mogelijk worden met 5G. De kennis die is opgedaan in deze pilot kan ook worden gebruikt voor andere toepassingen die voor organisaties in Noord-Nederland relevant kunnen zijn. Denk aan slimme drones of autonoom rijdende auto’s.
Dit project is mede mogelijk gemaakt door Samenwerking Noord, proeftuin 5Groningen en Innovatiehuis Politie Noord-Nederland.
Voor nadere informatie over dit bijzondere project kan contact worden opgenomen met Jos Bredek, docent-onderzoeker HBO-ICT, Hanzehogeschool Groningen.