Afgelopen weekend was Groningen weer even het centrum van de internationale whiskyscene. Op 23, 24 en 25 maart kwamen in totaal zo’n vierduizend whiskyliefhebbers uit binnen- en buitenland naar de Der Aa-kerk voor de 13e editie van het Whisky Festival Noord-Nederland (WFNN). Samenwerking Noord mocht, net als bij de vorige drie edities, het festival aftrappen met een whiskyproeverij/netwerkbijeenkomst.
Zo’n vijftig leden en gasten van Samenwerking Noord verzamelden zich op vrijdagmiddag, enkele uren voordat de deuren opengingen voor het grote publiek, in het koor van de Der Aa-kerk. Daar werden zij verwelkomd door een in Schotse kilt geklede Roelof Douwstra, mede-inititiator en organisator van het WFNN en in het dagelijks leven partner bij ICT-adviesbureau Quint Wellington Redwood. “Het is inmiddels het vierde jaar op rij dat we Samenwerking Noord op deze manier mogen verwelkomen”, vertelt hij. “Het is elk jaar weer een feestje en voor mij is het extra leuk omdat ik jaren geleden samen met Fred Hassert en Gerard Doll de eerste aanzet heb gegeven voor de oprichting van Samenwerking Noord.”
Dit jaar regelde Douwstra een interessant proeverij voor zijn Samenwerking Noord-gasten. Het luxemerkenhuis Louis Vuitton Moët Hennessy schotelde de bezoeker twee whisky’s en een cognac voor, elk begeleid door een smakelijk bijpassend hapje en een korte uitleg. Aansluitend aan de proeverij kregen de aanwezigen gratis toegang tot het Whisky Festival, maar niet voordat een goedgevulde Irish Stew voor de broodnodige bodem zorgde.
Over het Whisky Festival Noord-Nederland
Het Whisky Festival Noord-Nederland ontstond in 2005 toen een aantal noordelijke whiskyliefhebbers samen met een Groningse slijter en wat mensen uit de drankenindustrie een eerste event organiseerden. “Dat was in MartiniPlaza, waar we een hoekje van een hal hadden gereserveerd. In een heel weekend kwamen daar toen 360 mensen op af”, zo blikt Roelof Douwstra terug. “In de jaren die volgden werd het steeds groter en groter en in de Der Aa-kerk groeide het uit tot een event met duizenden bezoekers en een internationale aantrekkingskracht.”
Dit jaar waren er op het wederom uitverkochte festival bijna vijftig stands te vinden. Van gratis whisky proeven voor beginners tot het scoren van een ‘dram’ van die ene bijzondere whisky die al jaren op je lijstje staat maar waarvan een hele fles simpelweg te kostbaar is: het was weer allemaal mogelijk. En dan niet op een door de almachtige drankenindustrie georganiseerd event, maar op een door vrijwillige liefhebbers gerund feestje. “De enige winst voor ons is een geweldig weekend en natuurlijk een mooi flesje whisky”, lacht Roelof Douwstra.