Meer dan achtduizend bezoekers, elf podia en ruim 350 sprekers rondom honderd stands en dat allemaal op de prachtige locatie van het Station Berlin. De ‘Berlin Hub 2019’ was een groot succes en een delegatie uit Groningen was er bij. Ruim twintig GDBC-studenten van de Rijkuniversiteit Groningen, tezamen met een even grote groep ondernemers uit Noord-Nederland, waren met de bus afgereisd naar Berlijn om daar twee dagen lang dit digitale festival bij te wonen.
De vrijdagmorgen werd tenslotte benut voor een korte sightseeing van de Duitse hoofdstad waarna de terugreis aanvaard werd. Rond de klok van 22 uur in de avond bereikte het gezelschap Zernike in Groningen weer.
De trip vormt een onderdeel van de learning community Digital Business and Entrepeneurship die GDBC samen met de Career Services van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde organiseert. “Een aantal (gast)colleges vooraf, dan de trip en straks nog een gast-college van Marco de Jong en een wrap-up”, aldus Bas Baalmans, projectleider en mede-organisator over het programma van de learning community. De gemeente Groningen en Samenwerking Noord waren de andere organiserende partijen. “We kijken met een goed gevoel terug op de dagen in Berlijn. Enthousiaste verhalen van ondernemers en studenten. Deze trip is het perfecte voorbeeld van matchmaking wat mij betreft en één waar alle drie de relevante O’s een rol in spelen: overheid, onderneming en opleidingsinstituut.”
Marco de Jong, voorzitter van de Noordelijke Online Ondernemers was eveneens van de partij en ook hij blikt tevreden terug: “De hub, met inhoudelijk echt hele goede presentaties op het gebied van big data en artificial intelligence, de gesprekken, de contacten, maar ook de gezelligheid en de stad Berlijn maakten het geheel tot een succes waarvan ik in ieder geval zeer geïnspireerd terug ben gekomen.”
Student Master Marketing Intelligence Linping Luo was ook enthousiast. “Een schitterende ervaring waarin ik veel geleerd heb over techniek, AI, big data en digital. Heel veel Europese ondernemers, studenten en onderzoekers ontmoet.”
Een speciaal onderdeel op de hub was de workshop en presentaties verzorgd door de Groningse delegatie op de donderdagmiddag waar Duitse ondernemers aanwezig waren, alsmede de ambassade. Na de presentaties van GDBC, NOO en gemeente Groningen verzorgden de studenten een workshop aan de hand van een aantal vooraf gedefinieerde digitale thema’s.