Fred Hassert over de events van Samenwerking Noord: ‘kennis opdoen én kennissen maken’

ICT-ondernemers, managers en medewerkers van organisaties met grote IT-afdelingen in Noord-Nederland kunnen topkennis vergaren over actuele thema’s door één van de vele door Samenwerking Noord georganiseerde kennissessies bij te wonen. Ontwikkelingen rond thema’s als agile werken, digital readiness’ of E-HRM: het zijn enkele voorbeelden van onderwerpen die aan bod komen in de voor leden gratis kennissessies die Samenwerking Noord bijna maandelijks organiseert. 

“Het organiseren van de kennissessies is één van onze kernactiviteiten, en we zijn blij dat er veel belangstelling voor bestaat. Onlangs hadden we een ‘agile-congres’ waar tweehonderd mensen op af kwamen. De zaal was vol, meer mensen mochten er niet in. Toen hebben we het nog maar een keer georganiseerd, en opnieuw kwamen er tweehonderd mensen”, vertelt Samenwerking Noord-voorzitter Fred Hassert.

“En we zijn al weer druk bezig met het voorbereiden van een grote kennissessie over ‘autonoom vervoer”, vervolgt hij. “Deze staat gepland voor september in de Eemshaven. We hopen veel informatie te kunnen bieden over bijvoorbeeld zelfrijdende busjes, waar ze in de Eemshaven al een proef mee hebben gedaan. Maar ook over zelfrijdende auto’s in het personenvervoer valt veel te vertellen en de zelfrijdende treinen van Arriva, die onlangs in Groningen werden getest. Deze sessies, waarin ook de link wordt gelegd met het Internet of Things, Big Data en Artificial Intelligence, organiseren we met partners als TVM, Groningen Seaports, Arriva, RDW en  Koopmans Logistics. Zij kunnen alles vertellen over de stand van zaken op dit moment.”

In de tussentijd staat er ook in juni een bijzonder event gepland. Dan zullen de resultaten worden gepresenteerd van een onderzoek naar ‘digital readiness’ bij de partners van Samenwerking Noord. Het betreft een onderzoek uitgevoerd door het Groningen Digital Business Centre (GDBC), dat antwoord moet geven op de vraag hoe de noordelijke bedrijven er voor staan op het gebied van Digital Readiness, en welke stappen er nog gemaakt moeten en kunnen worden.

Tussen deze grote thematische bijeenkomsten door zijn  er ook nog bijeenkomsten van kleinere kennisgroepen, bijvoorbeeld over functioneel beheer of over de voordelen van E-HRM , maar ook over wat de technische vooruitgang betekent voor processen en personeel.

‘Het gaat er tijdens deze bijeenkomsten om dat we van elkaar kunnen leren, dat je elkaar weet te vinden en dat je een netwerk creëert’, aldus Hassert. ‘Dat is de kracht van het Noorden! Het is belangrijk dat iedereen niet telkens en op eigen houtje het wiel gaat uitvinden, maar dat je elkaar een handje helpt. Kennis en kunde overbrengen en delen: daar gaat het om. De ene keer deel je je eigen kennis, de andere keer leer je van ervaringen van iemand anders.’

Volgens Fred Hassert is de netwerkfunctie van de kennissessies minstens zo belangrijk als de kennisoverdracht. “Kennissessies zijn er ook om te netwerken. Zo maak je het Noorden sterker! Je doet dus kennis op, en leert tegelijkertijd nieuwe mensen kennen waarvan je denkt: ‘Die ga ik volgende week even bellen!’.”

Whiskeyfestival
Overigens is het volgens Hassert ook niet altijd noodzakelijk om kennis op te doen om te kunnen netwerken. Zo stond op vrijdag 29 maart weer het Whiskey-festival Noord-Nederland op het programma. Genodigde leden van Samenwerking Noord konden daar genieten van de allerbeste whiskey’s ter wereld, en aldus in een steeds ontspannener sfeer even goed bijpraten met collega’s uit het hele Noorden.