Studenten ondersteunen Noord-Nederlandse organisaties met procesoptimalisatie
Het Groningen Digital Business Centre (GDBC) van de Rijksuniversiteit Groningen organiseert de Learning Community “Business Process Consultancy & Digitalization”. Een Learning Community betekent concreet een project waarin we met studenten en professionals aan de slag gaan met digitale innovatie. We leggen in deze Learning Community de focus op het verbeteren, digitaliseren en automatiseren van bedrijfsprocessen. Deelnemende organisaties aan voorgaande edities zijn onder andere CJIB, Fijn Wonen, Friesland Campina, het Martini Ziekenhuis, RDW, Unigarant en de gemeente Assen.
Doel
In de Learning Community worden studenten van de RUG begeleid om kennis en vaardigheden op te doen omtrent procesmanagement en innovatie, waarna de studenten aan de slag gaan met het verbeteren van de aangedragen processen vanuit de deelnemende organisaties. De studenten verdiepen zich in deze processen, brengen hierover een onderbouwd advies uit en presenteren een digitale oplossing. Deelnemende organisaties worden zo ondersteund in het (verder) ontdekken van het potentieel van digitalisering, en maken bovendien kennis met geselecteerde talenten en met de academische expertise van de universiteit.
De insteek van deze Learning Community is dat de deelnemende organisatie een werkproces aandraagt die de studenten gaan modelleren, analyseren en verbeteren. Idealiter bestaat het bedrijfsproces uit ongeveer 20 tot 30 processtappen, waarbij verschillende mensen en systemen betrokken zijn en waarbij informatie wordt gedeeld met elkaar. De deelnemende organisatie wil hierover graag een advies ontvangen, bijvoorbeeld om het proces efficiënter in te richten (knelpunten elimineren zoals wachttijd, hersteltijd, overdracht van informatie, gebruik van verschillende systemen, etc.), te ontlasten van administratie druk, kwalitatief beter in te richten (door het verminderen van fouten) of het proces inzichtelijker te maken (real-time status en een audit trail).
Bijdrage vanuit de deelnemende organisatie
De bijdrage bestaat uit minimaal drie contactmomenten: (1) intakegesprek(ken) om het huidige proces in kaart te brengen voor aanvang van de Learning Community; (2) een bedrijfspresentatie en toelichting van het proces en de uitdaging door de deelnemende organisatie aan de studenten; (3) een eindpresentatie door de studenten om de resultaten met de deelnemende organisatie te delen. De intakegesprekken vinden plaats in december en januari. De presentaties worden vervolgens gezamenlijk ingepland: de eerste in maart en de eindpresentatie in juni. Ook is het mogelijk om te starten in het volgende semester: september 2026.
Ervaringen vorige editie
Twee ledenorganisaties van Samenwerking Noord delen hun ervaringen:
“Ik denk echt dat het waarde toevoegt. Ik ben erg positief, de studenten hebben het erg goed gedaan.” – Martini Ziekenhuis
“Studenten hebben het proces doorgrond en goed geanalyseerd; zelfs boven verwachting eigenlijk.” – Unigarant
Aanmelden
Geïnteresseerd? Stuur vóór 23 december een mail (liefst inclusief procesomschrijving) naar info@flowchainacademy.nl en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.
