Op 25 februari start Kasteel.gro met Geek Hour, locatie Noorderpoort Technologie & ICT op de Muntinglaan.
Sprekers van Geek Hour gaan diep in op de technologie en dus interessant voor… geeks ;-). Dit keer doen twee interessante sprekers hun verhaal over WiFi in een zonneauto en de autopilot van Tesla. Dit zijn Wouter Zijlstra van Greatwaves en Marc de Bruin van RDW.
Wouter Zijlstra: Wifi in de woestijn
Stel je voor: je gaat 3000 km door een woestijn rijden met een zonneauto, op een plek waar normaal geen internet is. Wouter vertelt hoe ze internet regelden voor de Top Dutch zonneauto met een super laag stroomverbruik en een range tot 800 meter. En waarom gebruikten ze daarvoor een zender die op de Mount Everest te vinden is?
Wouter begon 5 jaar geleden Greatwaves omdat het internet / de wifi op kantoor echt “super kut“ was. Inmiddels beheert Greatwaves met een team van vijf medewerkers 60+ netwerken. Van Schiermonnikoog tot aan Rotterdam, voor bedrijven die het essentieel vinden om altijd online te zijn.
Marc de Bruin: Durf jij nog over straat?
RDW is als nationale typegoedkeuring autoriteit verantwoordelijk voor de Europese typegoedkeuring van onder andere de Tesla Model S, X en 3. Dit betekent dat deze voertuigen in heel Europa de weg op mogen en dus in andere
landen niet opnieuw te hoeven worden gekeurd.
Zo’n Tesla zit vaak vol met allerlei hulpmiddelen om het rijden de vergemakkelijken. Denk hierbij aan adaptieve cruisecontrol, lane assist maar ook (wat Tesla noemt) een “autopilot”. Dit hulpmiddel laat het voertuig zelfstandig een traject afleggen zonder enige interventie van de bestuurder.
Één van de aanwezigen van RDW heeft interessante ervaringen opgedaan met deze “autopilot”.
Tijdens de presentatie wordt een live demo worden gegeven van een NVidia Drive computer. Dit is een soortgelijke computer als in een Tesla Model S. De computer is verantwoordelijk voor het verwerken van de beelden van de camera’s die rondom een Tesla aanwezig zijn. Hierdoor kom je als toeschouwer te weten:
- wat een moderne zelfrijdende auto precies wel en niet ziet op basis van camerabeelden;
- welke conclusies het voertuig daar zelf aan verbindt;
- waarom die conclusies uiteindelijk “logisch” zijn.