Update coronavirus en maatregelen omtrent onze events.

KPN streeft naar ‘Internet of Things-partner-ecosysteem’

Eind juni maakte KPN bekend dat zijn LoRa-netwerk landelijke dekking heeft. Nederland heeft daarmee een wereldprimeur en kan zodoende een voortrekkersrol innemen in de ontwikkeling van toepassingen voor het Internet of Things. ‘De landelijke dekking voor LoRa vormde een belangrijke mijlpaal en is een vliegwiel voor de verder ontwikkeling van het Internet of Things’, zo zegt Stijn Wesselink, woordvoerder netwerkbeheer bij KPN.

Een LoRa-netwerk maakt het mogelijk om bij een ultralaag stroomverbruik kleine hoeveelheden informatie uit te wisselen tussen objecten en systemen, een essentiële voorwaarde voor een werkend Internet of Things. Maar met de landelijke dekking van het netwerk is KPN er nog niet, zo geeft Wesselink zelf al aan. ‘Nu werken we aan het verder verdichten en optimaliseren ervan. Ook werken we aan de localisatiefunctionaliteit, waarmee het via LoRa mogelijk wordt om locatiebepaling te doen van de dingen die verbonden zijn met het netwerk. De eerste testen hiervoor zijn inmiddels gestart.’

Hoewel dus nog niet volledig geoptimaliseerd, is de belangstelling voor het LoRa-net van KPN volgens Wesselink al behoorlijk groot. ‘Vanuit het hele land kloppen partijen bij ons aan om LoRa te testen of te implementeren voor productoplossingen’, zo meldt hij. ‘Er zijn meer dan honderd partijen die LoRa testen en KPN heeft inmiddels 1,5 miljoen gecontracteerde ‘dingen’ die verbonden zullen gaan worden met het netwerk.’

Allemaal mooi en aardig, maar wat winnen we er nu eigenlijk mee als al die ‘dingen’ met elkaar verbonden zijn? ‘Met goede toepassingen van Internet of Things kunnen bedrijven dienstverlening en processen verder optimaliseren’, antwoordt Wesselink. ‘Wij signaleren dan ook dat er een (snel)groeiende behoefte is aan verbinding met weinig energie- en dataverbruik maar met groot inzicht en effect. Juist dat is wat KPN met het LoRa-netwerk aan klanten kan leveren.’

Maar volgens Wesselink houdt het voor KPN niet op bij enkel het faciliteren van het netwerk. ‘Naast het leveren van connectiviteit, willen we het Internet of Things stimuleren door een ‘IoT-partner-ecosysteem’ te creëren waarin eindgebruikers en partners met elkaar verbonden worden. Hierin faciliteert, stimuleert en verbindt KPN andere ontwikkelaars, startups, integrators en klanten’, zo legt hij uit.

Om toegang te krijgen tot dit ecosysteem, zul je net als bij de meeste andere netwerkdiensten een abonnement moeten nemen. ‘Klanten kunnen een LoRa-abonnement afnemen bij KPN’, aldus Wesselink. ‘Ze betalen eveneens voor het dataverbruik. en kunnen extra services afnemen op het gebied van veiligheid, localisatie, opslag en productontwikkeling. We bieden verschillende bundels aan waar klanten naar behoefte uit kunnen kiezen. Een LoRa-abonnement is er al voor een paar euro per jaar tot een maximum van ongeveer 12 euro per jaar.’

Klik hier voor meer informatie over het LoRa-netwerk van KPN