Ervaringsverhaal: Roel Kruize – Service Delivery Manager bij de RDW

Roel Kruize heeft het naar zijn zin bij DICTU.

“Na 15 jaar bij de RDW had ik zin in iets anders en was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Nou, die heb ik gevonden!” Roel Kruize is sinds maart in het kader van uitwisseling binnen de Samenwerking Noord een jaar lang gedetacheerd bij DICTU in Assen.”

DICTU verzorgt vanuit onder andere het kantoor in Assen de ICT voor diverse overheden, waaronder het Ministerie van Economische Zaken en de daarbij horende ZBO’s, waaronder CPB, CBS, NVWA en RVO. Roel ‘zit’ op het account RVO en is verantwoordelijk voor alle bedrijfsapplicaties van de divisie subsidies in de vestigingen Roermond en Den Haag.

Jaren 80
“Mijn rol is nog het beste te vergelijken met de rol van de Service Delivery Manager bij de RDW, maar omvat meer. Ik ben naast Service Manager eigenlijk tegelijk projectleider, half inkoper, releasemanager, scrummaster, het plannen van de resources én verantwoordelijk voor de afhandeling van storingen. Ik ben verantwoordelijk voor de totale dienstverlening rond 75 bedrijfsapplicaties.  Applicaties die met name subsidieregelingen mbt de landbouw afhandelen.. Deze applicaties hebben een lange application life cycle. Sommigen stammen zelfs nog uit de jaren 80. Dat komt, omdat bepaalde regelingen al heel lang lopen en een termijn van dertig jaar kennen.”

Verschillen
Opvallend vindt Roel het verschil in visie op sourcing: “Bij de DICTU zijn veel diensten geoutsourced, maar alles komt weer terug. De klanten pikken het niet. Zij vragen meer,  willen sneller geholpen worden en eisen ‘continious delivery’. Sourcing levert alleen maar meer schakels op en dus vertraging. Daarom wordt er hier ook veel meer in scrumteams gewerkt.” Een ander groot verschil met de RDW vindt hij de bemoeienis vanuit het management met de techniek. “Het management bemoeit zich daar niet mee. Een verademing! Laat het los. De dedicated teams kunnen het zelf wel en regelen zaken zelfstandig af. Daar kan de RDW nog wat van leren.” Roel ziet meer verschillen. “Zo is bij DICTU het telewerken goed geregeld. Ik kan heel eenvoudig en snel overal aan het werk. Maar met betrekking tot Het Nieuwe Werken is de RDW weer verder.”

Zwembandje
“In het begin heb ik heel erg moeten wennen. Een grote organisatie, andere mensen, een andere manier van werken. De OTAP gedachte is hier zéér strak ingeregeld. De organisatie is groot en complex. Wij werken alleen al met 25 tot 30 servicemanagers die allemaal hun eigen dedicated team hebben en allemaal verantwoordelijk zijn voor een bepaald account. Ik ben echt in het diepe gegooid, waardoor ik in het begin wel eens dacht: ‘hellup, waar is mijn zwembandje?’ Maar inmiddels weet ik mijn weg te vinden en heb ik het erg naar mijn zin. Ik voel mij een “zelfstandig ondernemer” die de vrijheid heeft om veel zaken zelfstandig te regelen. Ik heb dan ook geen moment spijt dat ik dit gedaan heb. Er ligt veel op mijn bordje, het is hard werken, maar het is enorm uitdagend en geeft mij nieuwe energie. Ik kan het iedereen aanbevelen. Nieuwsgierig geworden? Ik kom graag mijn ervaringen delen.”