‘Docenten met één been in de praktijk erg waardevol voor ICT-onderwijs’

‘Het is een soort niet te onderdrukken dwangneurose van mij om iets te willen teruggeven van de kennis die ik heb opgebouwd’, lacht Marc de Bruin, Senior ICT Consultant bij de RDW. ‘Toen ik hoorde dat ze bij de Hanzehogeschool op zoek waren naar ICT-docenten heb ik me dan ook direct gemeld.’

Inmiddels heeft De Bruin er alweer een half jaar opzitten als fulltime docent Network & Security Engineering. ‘Dat eerste half jaar heb ik fulltime lesgegeven en sinds mei ben ik half bij de Hanze en half bij de RDW aan het werk’, zo legt hij uit. ‘Eind november loopt ook die regeling af en zou ik weer fulltime terug moeten keren bij de RDW. Het bevalt me erg goed en na de zomervakantie ga ik in gesprek met alle partijen om te onderzoeken of en zo ja hoe ik een bijdrage kan blijven leveren aan het ICT-onderwijs van de Hanzehogeschool.’

Voor De Bruin is het niet de eerste keer dat hij voor de klas staat. ‘Ik werk inmiddels bijna vijftien jaar als ICT’er bij de RDW en ben zo’n 10 jaar geleden ook al eens een periode uitgeleend om les te geven op de Hogeschool Drenthe (tegenwoordig Stenden). Daarnaast ben ik zo’n twee jaar geleden ‘CoderDojo’ begonnen, waarmee we programmeerlessen verzorgen voor scholieren en scholen ondersteunen bij hun ICT-onderwijs. Voor het onderwijsveld is het hartstikke moeilijk om constant mee te bewegen met de technologische ontwikkelingen. Ik vind het vanuit een gevoel van maatschappelijke betrokkenheid heel belangrijk dat we daar als werkveld een bijdrage aan leveren.’

De afgelopen jaren heeft De Bruin bij de RDW vooral veel ervaring opgedaan in de IT Security. ‘Zowel strategisch als operationeel, ik ben namelijk ook opgeleid tot ethisch hacker.’ En laat dat vakgebied nu juist één van de meest populaire onderwerpen zijn onder ICT-studenten. ‘Voor volgend jaar hebben zich alweer 50 procent meer studenten aangemeld voor de major Network & Security Engineering. Er zijn dus volop docenten nodig!’

Een directe link met de praktijk kan daarbij van grote waarde zijn. ‘Zo hield ik bijvoorbeeld een hoorcollege over het onderwerp ‘netwerkvertraging’ voor tweedejaars studenten. Dat is natuurlijk allemaal heel theoretisch en best abstract. Om het dichterbij te brengen heb ik toen maar besloten gewoon even in te loggen op mijn RDW-account en te laten zien met welke vertragingen we daar te maken hebben. Dat maakte het college direct een stuk interessanter én leerzamer.’

Maar een docent die met één been in de praktijk staat is volgens De Bruin niet alleen goed voor een verdieping van het onderwijs, ook de organisatie waar hij normaliter werkt profiteert ervan. ‘Ik heb inmiddels een aantal bedrijfsbezoeken naar de RDW weten te organiseren. Vooraf merk je dat ze vooral denken dat het een hele stoffige organisatie is. Maar als ze dan eenmaal een aantal collega’s van mij hebben gesproken en hebben gezien met wat voor toffe projecten die zich bezighouden, zie je dat ze hun beeld hebben bijgesteld en behoorlijk enthousiast zijn over het RDW ICT-bedrijf.’

De Bruin roept ervaren ICT’ers in het Noorden dan ook op om te onderzoeken of ook zij een bijdrage kunnen leveren. ‘Het onderwijs heeft alle aanwezige ervaring hard nodig om voorop te kunnen blijven lopen. En je doet het niet alleen voor die opleidingen en hun studenten: ook het werkveld is er natuurlijk bij gebaat dat ICT-talent goed voorbereid de arbeidsmarkt betreedt. Vandaar ook dat organisaties als bijvoorbeeld de RDW graag meewerken aan uitwisselingsprojecten als het mijne.’